Рекомендації практичного психолога




_________________________________________________________________________________


Дитина-комп'ютероман. Що робити?

Кожен знає про шкоду впливу комп'ютерної залежності на психічне і фізичне здоров'я дітей. На практиці виглядає це дуже непривабливо: уроки робляться як-небудь, успішність нестримно падає, кращий друг - комп'ютер, відповідно проблеми з комунікабельністю, малорухливість і їжа, що з’їдається за комп'ютером або в поспішках від чого батьки теж не будуть в захваті.
Мінуси можна перераховувати ще довго, вони переважують декілька жалюгідних плюсів, повторюваних папами і мамами для заспокоєння совісті самим собі: «Нехай краще так, чим палити в під'їзді» або «в житті згодиться». Як може згодитися в житті проходження гри Counter Strike, це не знає ніхто.
Домовленості, крики, нотації, запаролювання системи, як правило, дають негативнийрезультат. Не поспішайте давати вихід роздратуванню. Ваша дитина-комп'ютероман? Ось декілька порад, як отримати з цього користь. Купуйте ігри і програми на англійській мові і, повірте, незабаром вчителька англійської буде вражена словарним запасом вашого чада.
Якщо немає можливості придбати окремий комп'ютер, виділіть дитині окрему операційну систему у вашому. Урочисто повідомте, що тепер він господар і може робити в ній, щозабажає. Хай колупається, обслуговує, пробує програми - і однокласники швидко почнуть його поважати, та запитувати поради.
Порадьте вести щоденник або власні записи в комп'ютері, і ви навіть не встигнете зрозуміти, коли дитя освоїло Office Word.
Підкиньте маленькому комп'ютерному генієві болванок і покажіть, як записувати диски. Повірте, він знайде їм застосування.
Домашнє відео і фото - ось де простір для творчості і фантазії. І нехай першими будуть змонтована батькова голова і тулуб кішки, а відеокліп - з дня народження бабусі. Головне - він знає ЯК це робити.
Але головне - встановіть непорушні правила користування ПК. Невиконання яких карається вищою мірою покарання: відлучення від ПК на день, два, а то і тиждень. Зрозуміло, що Вам буде шкода бачити свою пригнічену дитину. А ще будьте готові, що вона може пустити в хід сльози, істерики і шантаж. Тримайтеся, буде нелегко, але, думаю, не варто пояснювати, чому здаватися не можна. Хочеш місце за комп'ютером, виконуй правила:
Користуватися ПК в умитому, причесаному і одягненому вигляді.
 Сідати за комп'ютер лише в разі вивчених уроків і в повністю чистій і охайній кімнаті.
За комп'ютером не приймати їжу, чай, лимонад і т.п.
Список справ, залишених мамою, виконаний на 100%.

Не битися за мишку з сестрою (братом) - вчитися домовлятися.
 Не чіпати папки «Папа» і «Сюди не лізь».
Можна при бажанні додати ще пару пунктів, але, впевнені, вистачить навіть і цього. Практика показує, що після виконання вищеперелічених умов, часу на ПК залишається якраз стільки, аби не зашкодити дитячому організму.
Звичайно, не всі наведені тут правила і поради можуть спрацювати, а ще як мінімум один з батьків повинен вміти користуватися і обслуговувати ПК. Але якщо ваш маленький комп’ютероман кмітливий, не має особливих проблем з навчанням в школі, голова знаходиться на потрібному місці, а за зайву годину за комп'ютером він готовий навіть мити посуд, придивіться уважніше до своєї маленької дитини, можливо, це майбутній Біл Гейтс?
5 лютого - День безпечного Інтернету!

РІВЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ УКРАЇНЦІВ ЩОДО БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в сім’ї. Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного контенту. Але з розширенням можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання не просто тому, як користуватися мережею Інтернет, а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до сфери компетенції шкіл?
У відповідь на ситуацію, коли українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.
У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні. Його результати наведені нижче.
Ключові результати:
З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.
52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).

44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%.
72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей.
У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина.
Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.
На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?
Серед ризиків в Інтернеті діти одразу називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19% та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.
Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років (графік 1). Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних (графік 2).
Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%.
При цьому показово, що від загальної кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті (72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про захист у соціальних мережах.

Основи безпеки в Інтернеті для підлітків 15 — 18 років

Для підлітків є розповсюдженим той факт, що інколи вони переживають періоди низької самооцінки, шукають підтримки від своїх друзів та менше бажають виправдовувати очікування своїх батьків. Старші підлітки мають потребу ототожнювати себе з якоюсь групою, та бажають незалежності, й вони схильні порівнювати цінності своєї сім'ї та своїх товаришів. У старшому підлітковому віці діти є більш зрілими та готові взаємодіяти зі світом на інтелектуальному рівні. Загалом підлітки відкриті новим ідеям, але їм бракує життєвого досвіду для того, щоб оцінювати себе. Важливо, щоб батьки продовжували відігравати активну роль у контролі використання дітьми Internet.
Що роблять в онлайні підлітки
Підлітки завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями(EN), електронну пошту та грають в онлайнові ігри. Вони активно використовують пошукові сервери для знаходження інформації в Internet. Більшість підлітків відвідувала чат-кімнати(EN), і багато з них брали участь у дорослих або приватних чатах. Хлопці в цьому віці скоріше за все виходять за межі, шукаючи грубий гумор, насильство, азартні ігри та відверті сайти для дорослих. Дівчата, скоріш за все, схильні до розмов в онлайні й більш піддані сексуальним домаганням.
Підказки з безпеки
Ось кілька підказок з безпеки, які вам слід взяти до уваги, коли ви даєте рекомендації з використання онлайну підліткам:
Створіть список Правил користування Internet вдома за участю ваших дітей. Туди ви маєте включити типи сайтів з необмеженим доступом, години користування Internet та рекомендації зі спілкування з іншими в онлайні, включаючи чат-кімнати.
Тримайте комп'ютери з Internet-з'єднанням у відкритій зоні, поза межами кімнати вашої дитини.
Поговоріть зі своїми дітьми про їхніх онлайнових друзів та те, чим вони займаються так, як ви б говорили про будь-яких інших друзів або заняття. Це включає розмови з вашими дітьми про список миттєвих повідомлень і про те, щоб вони не спілкувалися з незнайомцями.
Вивчіть інструменти для фільтрування Internet (такі як Батьківський контроль в Windows Vista) як один із додаткових — але не замінюючих — методів батьківського контролю.
Знайте, які чат-кімнати та дошки повідомлень вони відвідують та з ким розмовляють.
Рекомендуйте їм використовувати контрольовані чат-кімнати, та наполягайте на тому, щоб вони залишалися в публічних зонах чат-кімнат.
Наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не погоджувалися зустрічатися зі своїм онлайновим другом.
Навчіть своїх дітей ніколи не давати про себе інформацію по електронній пошті, в чат-кімнатах, дошках оголошень, реєстраційних формах і персональних профілях, а також при участі в онлайнових конкурса.
Навчіть своїх дітей не завантажувати програми, музику або файли без вашого дозволу. Спільний доступ до файлів, отримання текстів та картинок з Інтернету може порушувати закони про авторські права.
Скажіть своїй дитині розповідати вам про те, що або хто в онлайні примушує її почувати себе незручно або налякано. Будьте спокійними та нагадайте своїм дітям, що у них не виникне проблем, якщо вони про щось вам повідомлять. (Важливо, щоб ваша дитина не думала, що її позбавлять привілеї користуватися комп'ютером). Прочитайте більше про те, як діяти з онлайновими хижаками та кібер-хуліганами.
Поговоріть із своїми дітьми про онлайнову порнографію та направте їх на позитивні сайти про здоров'я та сексуальність.
Допоможіть дітям захиститися від спаму (EN). Скажіть їм не давати свої адреса електронної пошти, не відповідати на "сміттєву" пошту та використовувати фільтри електронної пошти.
Знайте, які сайти відвідують ваші діти. Перевірте, щоб вони не відвідували сайти з агресивним змістом, або самі не розміщали персональну інформацію та фотографії.
Навчіть своїх дітей відповідальному та етичному поводженню в онлайні. Вони не повинні використовувати Internet для розповсюдження пліток, хуліганити або загрожувати іншим.
Переконайтеся, що ваші діти-підлітки консультуються з вами, перш ніж проводити в онлайні якісь фінансові операції, включаючи замовлення, купівлю або продаж.
Обговоріть онлайнові азартні ігри та їхні потенційні ризики зі своїми дітьми-підлітками. Нагадайте їм, що їхні азартні розваги в онлайні є незаконними.
Для батьків
Кількість комп’ютерів, для яких встановлюється з’єднання з мережею Інтернет, зростає кожного дня. Водночас як серед корпоративних, так і серед домашніх користувачів дедалі поширенішим стає підключення до високошвидкісних каналів. Це означає, що все більше дітей отримують можливість працювати в Інтернеті, а отже, надзвичайно актуальною стає проблема безпеки наших дітей у Всесвітній мережі. Оскільки від самого початку мережа Інтернет розвивалася неконтрольовано, тепер у ній міститься величезний обсяг інформації, серед якої багато небезпечної. У зв’язку з цим, а також тому, що вік, в якому людина починає працювати з Інтернетом, стає дедалі молодшим, постає проблема захисту дітей. А хто їм у цьому допоможе, як не їхні батьки?
Перші кроки:
Безпечне використання Інтернету дітьми різного віку
До 7 років
Гарні звички у дітей виробляються вже під час перших відвідуваннь Інтернету. А оскільки діти дошкільного віку намагаються дотримуватись встановлених батьками правил, то це не лише впливає на їх виховання, а й сприяє розвитку користувацьких навичок.
Діти віком до 7 років не завжди можуть розуміти розміщену в Інтернеті інформацію, зокрема відрізняти корисну інформацію від некорисної, наприклад, фактичний вміст від реклами. Батьки повинні допомагати своїм дітям знаходити підходящий матеріал. Діти часто не бачать різниці між використанням Інтернету або ігор та створенням малюнків на комп'ютері.

Батькам потрібно встановити правила використання комп'ютера дітьми віком до 7 років.
Час, проведений за комп'ютером, має бути обмеженим, щоб не шкодити здоров’ю.
Комп'ютер має стояти у кімнаті, якою користуються всі члени сім’ї, наприклад у вітальні. Бажано, щоб біля дошкільнят під час використання ними Інтернету знаходився хтось із дорослих.
Доступ дітей дошкільного віку до Інтернету повинен бути обмеженим знайомими сайтами, що заздалегідь визначені батьками. Більш досвідчені діти можуть шукати знайомі сайти за допомогою меню «Вибране» у веб-браузері.
Найбезпечнішим рішенням є створення для дитини персонального операційного середовища, де доступ до Інтернету обмежено лише визначеними сайтами.
Від 7 до 9 років
Діти молодшого шкільного віку використовують Інтернет не лише вдома, а й у друзів та у школі. Батьки мають виробити відповідні правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми. Діти віком від 7 до 9 років вже можуть розуміти побачене. Однак вони не вміють користуватися матеріалом, який пропонує Інтернет, зокрема матеріалом (зображеннями, текстами або звуками), який не відповідає їхнім віковим особливостям. Розповіді про це та пояснення різних речей, з якими діти можуть зіштовхнутися в Інтернеті, допоможуть їм стати відповідальними і спроможними працювати самостійно і безпечно в онлайні. Щоб допомогти своїм дітям, батьки можуть поділитися власними думками та досвідом щодо використання Інтернету.
Діти у віці від 7 до 9 років ще потребують нагляду та контролю з боку батьків під час використання Інтернету. Батькам потрібно виробити правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми, а потім коригувати їх у міру дорослішання дітей.
Вдома використовувати Інтернет варто все ще у присутності батьків. Це гарантує, що вони будуть поруч з дітьми у будь-якій проблемній ситуації.
Якщо комп'ютер стоїть у загальній кімнаті, використання Інтернету стає частиною повсякденного життя сім’ї.
Дитина може ще не бути спроможною самостійно визначити надійність веб-сайту, тому вона повинна завжди звертатися за дозволом батьків, перш ніж розмістити особисту інформацію в Інтернеті.
Чат-кімнати та інші види публічного онлайнового спілкування можуть бути все ще непідходящими для дитини. Адреса електронної пошти, використовувана у цьому віці, має бути спільною сімейною адресою електронної пошти.
Створення облікового запису для дитини з обмеженими користувацькими правами допомагає їй навчитися використовувати комп'ютер самостійно.
Дізнатися більше: Безпечне робоче середовище.
Програми фільтрування також можуть запобігти доступу до непідходящих сайтів, але батьки все ще повинні контролювати дітей під час користування ними Інтернетом.
Від 10 до 12 років
Школярі, можливо, вже знають, як використовувати Інтернет у різних цілях. Батьки можуть підтримати свою дитину, ознайомившись із сайтами, якими користуються їхні діти відома, дізнатися про їхнє хобі або інші інтереси, пов’язані з мережею. Дорослі можуть також використовувати Інтернет для планування певних подій, які стосуються всієї сім’ї. Це дає змогу батькам і дітям обговорювати сайти, які є надійними і заслуговують на довіру, а також де можна знайти достовірну та якісну інформацію. Щоб дізнатися, як перевірити веб-сайт, скористайтеся порадами, що містяться за адресою http://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html.
Діти у віці від 10 до 12 років все ще потребують контролю з боку батьків, а також мають дотримуватись правил використання Інтернету. Однак деякі діти можуть порушувати правила й уникати нагляду батьків, якщо вони вважатимуть, що їх занадто обмежують або не задовольняють їхні потреби.
Батьки мають домовитись із дітьми про те, що їм дозволено робити в Інтернеті, а що -- ні. Приклади: відповідальність відправника повідомлення, завантаження файліві авторські права, встановлення програм.
Узгодьте з дітьми, яку особисту інформацію вони можуть розміщувати в Інтернеті, а також розкажіть їм про ризики, пов'язані з розкриттям такої інформації.
Дізнатися більше: Онлайнові обговорення/Особиста конфіденційність.
Діти вже зацікавлені у використанні чатів або IRC, тому батьки повинні розповідати їм про безпечне спілкування, а також слідкувати за тим, як їхня дитина спілкується в онлайні.
Дізнатися більше: Онлайнові обговорення.
Багато дітей є цікавими і допитливими, тому батьки такім дітям особливо мають наголосити на потребі безпечного й обережного використання Інтернету.
Необхідно регулярно оновлювати засоби безпеки комп’ютера.
Від 13 до 15 років
Для дітей у цьому віці Інтернет стає частиною їхнього життя. Вони знайомляться з новими людьми і проводять чимало часу в онлайні, шукають необхідну інформацію, яка має відношення до їхньої шкільної роботи або відповідає їхнім інтересам. Завдяки більш високому рівню грамотності це відкриває багато можливостей використання Інтернету. Іноді батькам важко дізнатися про те, що роблять їхні діти в онлайні. У цьому віці діти також йдуть на ризик і випробовують свої можливості — технічні обмеження і заборони можуть не бути ефективним шляхом підвищення безпеки в онлайні.

13-15-річні діти можуть тримати у секреті те, що вони роблять в Інтернеті, особливо якщо батьки раніше не цікавилися, як їхня дитина використовує мережу. Тому важливим є відкрите спілкування і зацікавленість батьків у тому, що робить дитина в Інтернеті.

"Синій кит" - гра, яка вбиває підлітків

Так звані групи смерті, що доводять дітей до самогубства, тепер стали популярні в Україні.
У лютому різко зросла кількість пошукових запитів на тему ігор, фіналом яких стає спроба вчинити самогубство. Українська кіберполіція попереджає, що у Вконтакте такі спільноти ведуть кваліфіковані психологи, які й схиляють дітей до суїциду.
Минулої весни в Росії розгорівся скандал навколо груп у соцмережах із суїцидальною тематикою. На той момент ЗМІ повідомили про самогубства 130 підлітків, підписаних на такі пабліки.
Правила гри
За даними кіберполіції, адміністратори суїцидальних пабліків: такі, як "Кити пливуть нагору", "Розбуди мене о 04:20", f57, f58, "Тихий дім", "Рина", "Няпока", "Море китів", "50 днів до мого...", - часто самі знаходять депресивних підлітків.
Перед тим, як втягнути дитини у квест, модератори вивчають його особистість і якщо той має схильності до суїциду, надсилають йому завдання.
Найчастіше воно складається із завдання собі ушкоджень: наприклад, вирізати на своєму тілі кита чи напис, і все це потрібно знімати на фото чи відео.
Подібна гра триває 50 днів і має закінчитися самогубством дитини, яке також має бути зафіксоване на відео. За даними поліції, записи потім продаються в Darknet.
В Україні першою офіційно зареєстрованою жертвою груп смерті стала 15-річна Вілена, яка 6 грудня стрибнула з 13-го поверху в Маріуполі.
Чому кити
Кити належать до того малого числа ссавців, які можуть добровільно самотужки померти. Ці тварини асоціюються в ідеологів груп смерті зі свободою, у тому числі з усвідомленим вибором піти із життя.
Підлітки порівнюють себе з китами, яких викинув океан, під яким мається на увазі суспільство, сім'я чи близька людина.
Згідно з описами з груп смерті, кити пробуджуються або помирають о 04:20. У цей час підлітки прокидаються, щоб отримати нове завдання.
з чого почалося
Новая газета 16 травня минулого року опублікувала статтю, у якій говориться про існування серії закритих груп у ВКонтакте, які організовують самогубства російських підлітків за допомогою психологічного тиску і квестів.
Публікація викликала резонанс як у медійній сфері, так і серед завсідників соцмереж. Багато ЗМІ провели власні розслідування і передали свої матеріали до відповідних органів.
З'ясувалося, що після самогубства дівчинки Рини мусують чутки про існування містичної секти, яка видає учасникам порядкові номери і закликає до самовипилки. Стверджувалося, що Рина стала першою жертвою секти.
Після цього з'явилося безліч пабліків, основною метою яких є не заклики до масових самогубств чи гуртування навколо секти f35, а спроба залучити більше передплатників і прославитися на просторах мережі, розповіли творці груп смерті.


_________________________________________________________________________________

Тема заняття: «Комп’ютерна та Інтернет -залежність як актуальні проблеми сучасності»
    Мета: визначити та проаналізувати основні проблеми комп’ютерної та інтернет-залежності у молодіжному середовищі, визначити причини появи, симптоми та наслідки компютерної залежності, способи формування адекватної самооцінки  для профілактики компютерної залежності. Розглянути вплив комп’ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток учнівської молоді. Дати інформацію про вплив комп’ютерних ігор на організм дитини. Визначити комп’ютерну та Інтернет  залежність шляхом проведення анкетування.
Хід заняття
Вчитель: Комп’ютер увірвався у наше життя стрімко  і з кожним днем стає невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. В сучасному світі не вміти користуватись ним все рівно, що не вміти писати або читати.  Сьогодні майже вся діяльність людини супроводжується   інноваційними технологіями, які допомагають людині розвиватись та збагачувати свої знання, швидко і оперативно отримувати необхідну інформацію, економити час і раціоналізувати свою діяльність. З появою комп’ютерних технологій людство вийшло на нову сходинку свого розвитку. Саме завдяки інформаційним технологіям є можливість виконати великий обсяг роботи за  менший проміжок часу, що підвищує ефективність професійної діяльності.
Вправа 1.  Асоціативний кущ
Учням пропонується дати відповідь на запитання:
«Для мене комп’ютер це …»
(Розваги, спілкування, перегляд фільмів, пошук додаткової інформації, велика бібліотека,  помічник у навчанні….)
Вчитель: У сучасному світі повноцінне життя  людини неможливо уявити без інформаційних технологій. Але разом з тим в результаті проникнення комп’ютерів та Інтернету в повсякденне життя людини з`явилися і хвороби, про які ще кілька років тому ніхто не знав – це комп’ютерна та Інтернет-залежності.
Вправа 2. «Позитив та негатив»
Мета: з’ясувати уявлення учнів про позитивні та негативні сторони при користуванні комп’ютером
Учасники діляться на дві групи:
перша група  вказує про позитивні наслідки використання комп’ютерів;
друга  група — про негативні наслідки використання комп’ютерів;
(відповіді необхідно обґрунтувати)

Вчитель: Розглянемо загальні ознаки комп’ютерної залежності
Психологічні симптоми:
Людині важко самостійно відірватись від роботи або гри на комп’ютері;
Якщо хтось або щось відволікає від комп’ютера, людина відчуває сильне роздратування;
Прийшовши додому або прокинувшись зі сну першим ділом вмикає комп’ютер;
Нездатність спланувати завершення сеансу роботи або гри (ще трошки, ще 5 хвилин);
Час проведений за комп’ютером змушує залежного відкласти  або ігнорувати домашні справи, роботу, навчання, зустрічі, домовленості;
Постійний пошук грошей на  придбання ігор, обладнання, оплати Інтернету;
Завжди є пояснення і виправдання власної пристрасті перед іншими. Дитина обманює, дорослий імітує бурну діяльність;
Відчуття емоційного піднесення, ейфорії під час роботи на комп’ютері;
Справи поза  комп’ютером викликають пригнічений стан (абстиненція);
Обговорюється комп’ютерна тематика завжди і зі всіма, хто щось розуміє з даного питання.
Фізичні симптоми:
Зап’ястний тунельний синдром — оніміння та зниження чутливості пальців;
Сухі очі;
Головні болі (схожі на мігрень);
Болі у спині;
Недотримання гігієни;
Розлади сну.
Нехтування власним здоров’ям, гігієною, сном на користь часу, який проведено за комп’ютером.
Готовність нерегулярно харчуватись випадковою або одноманітною їжею, не відволікаючись від комп’ютера;
Вчитель: Розлянемо перші признаки  залежності дитини/підлітка:
пропуски занять через комп’ютерну гру чи віртуальне спілкування в мережі Інтернет;
просиджування за комп’ютером  уночі;
приймання їжі за комп’ютером;
відсутність інших захоплень, крім комп’ютерних ігор; та  віртуальних пошуків у мережі Інтернет
віддавання переваги віртуальному спілкуванню;
загальний час, проведений за комп’ютером та у мережі, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками і однолітками, інших захоплень;
дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп’ютер зламався;
конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером.
    Вправа 3. Проведення анкетування на тему: «Проблема комп’ютерної та Інтернет залежності у молодіжному середовищі».
Анкета на визначення комп’ютерної та інтернет-залежності.
5 – 11 класи.
1. Як часто Ви користуєтесь Інтернетом?
2. Як часто Ви будуєте нові відносини з друзями по мережі?
3. Як часто Ваші батьки скаржаться з приводу кількості часу, що Ви проводите в мережі?
4. Як часто Ви перевіряєте електронну пошту або соц.мережі, перш ніж зайнятися чимось іншим?
5. Як часто Ви приховуєте або обманюєте, якщо Вас запитують про те, що Ви робили в мережі?
6. Чи боїтеся Ви, що життя без Інтернету стане нудним і порожнім?(на скільки балів від 1 до 5)
7.Як часто ви граєте в комп’ютерні ігри?
8. Які саме?
9. Чи знаєш ти небезпечні комп’ютерні ігри, які можуть на шкодити тобі?
10. Чи грає хтось з твоїх товаришів в такі ігри?
11. Якщо так, хто саме?
12.  Як часто Ви віддаєте перевагу перебувати в мережі замість того, щоб зустрітися з людьми?
13. Чи використовуєте Ви комп’ютер або Інтернет за для того, щоб уникнути проблем або поганого настрою  (почуття безпорадності, провини, роздратування, депресії).

   Вчитель: Отже, ми бачимо, що саме ця проблема на сьогоднішній день є досить актуальною.
Для її профілактики хочеться запропонувати кілька порад, що стануть вам у пригоді:
Обмежувати час перебування за комп’ютером – до 30 хв, після чого треба змінити вид діяльності;
Установити часовий закон не грати перед сном, після їжі й поки не виконані домашні завдання та справи;
Контролювати зміст ігор, не допускаючи сюжетів насилля, жорстокості, з елементами культових ритуальних обрядів та образами нечисті;
Частіше гуляти з друзями, не забувати, що реальне спілкування важливіше і корисніше  від віртуального;
Принципово не їсти за комп’ютером;
Навчитись правильно ставитись до комп’ютера: як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій.
А також, якщо ви всетаки вирішили посидіти за комп’ютером,слід дотримуватись таких правил безпеки:
1. Комп’ютер потрібно розташувати в кутку чи задньою стінкою до стіни.
2. У приміщенні, де працює комп’ютер, необхідне щоденне вологе збирання. Тому підлогу в кімнаті не треба накривати килимом.
3. До і після роботи на комп’ютері слід протирати екран спеціальними серветками.
4. Вважають, що наші зелені друзі – кактуси – також допомагають зменшити негативний вплив комп’ютера.
5. Не забувайте частіше провітрювати кімнату. Акваріум або інші ємності з водою збільшують вологість повітря.
  Вправа 4. «Як би ви вчинили?»
Мета: на прикладі конкретних ситуацій навчити молодь оцінювати ступінь ризику потрапляння у залежність від ігор та Інтернету.
Учні об’єднуються  у дві групи. Кожна отримує картки з описом ситуації та відповідає на запитання до них. Після того, як обидві групи закінчили обговорення, необхідно зробити  підсумки.

    Ситуація 1. Ваш найкращий друг Юрій часто грає в коп`ютерні ігри. Навіть в такі, які можуть нашкодить його здоров’ю.

Запитання:
1.Що б ви зробили у такій ситуації? Напишіть шляхи, які б ви використали під час розмови з ним.
2.Чи повинні ви розповісти батькам про залежність їхнього сина? Якщо «так» (або «ні»), то чому?
3.Чи потрібно відвести Юрія до лікаря чи психолога, який допоміг би йому подолати цю залежність і не потрапити в халепу?
    Ситуація 2. Максим пропонує піти Дмитру на вулицю погуляти з друзями о десятій годині ранку. Дмитро відмовляє другові, кажучи, що він ще не виспався, бо до четвертої «зависав» у Інтернеті.
Запитання:
1.Чи має Максим розповісти другові про шкоду для здоров’я, яку викликає постійна робота за комп’ютером, не кажучи вже про «зависання» в Інтернеті?
2.Як ви вважаєте, чи налякає Дмитра інформація про втрату друзів?
3.Як треба вчинити друзям Дмитра, щоб він перестав сидіти в Інтернеті вночі?
Вправа 5. «Робінзон Крузо»
Вчитель: І на останок, послухайте короткі історії, що трапились із залежними людьми:
«Сімнадцятилітній  юнак забив своїх батьків залізними прутами, бо вони не пускали його в комп’ютерний клуб. Убивство скоїв підліток зі своїм приятелем. За їхнім задумом цей злочин мав покласти початок серії убивств у місті: горе-гравці збиралися грабувати й убивати батьків інших фанатів комп’ютерних ігор».
Двоє підлітків розстріляли дванадцять однокласників, вчителя і поранили ще кілька  людей, розкидаючи саморобні гранати. Після  цього покінчили життя самогубством. У знятому перед тим фільмі один з них говорить, що відбуватиметься щось на зразок Doom.
Двадцятидворічний житель Таїланду вмер під час гри в Counter-Strіke. Відпрацювавши зміну на заводі, він пішов до Інтернет – клубу, а щоб зайве не відриватися від комп’ютера, закупив по дорозі провізію. Друзі знайшли його в критичному стані тільки наступного дня. Молоду людину доставили в лікарню, однак було вже пізно і він помер не приходячи до тями. Причиною смерті стала серцева недостатність — геймер просто перехвилювався під час гри.
Двадцятидворічний безробітний китаєць украв у матері 2900 юанів  (майже 300 доларів), що збирався витратити на комп’ютерний клуб. Коли мати влаштувала своєму чаду скандал, той її просто отруїв. Батько нещасного знайшов труп дружини через півтора місяці після вбивства в шухляді для білизни. Убивцю страчено.

Двоє  геймерів випадково зустрівшись у реальному житті почали з’ясовувати стосунки які згодом перетворилися у бійку в  результаті якої одного було забито на смерть. Винуватця засудили до 8 років обмеження свободи.
Кожен робіть свої висновки. Але якщо пройдений тест показав, що існує ймовірність залежності, то можливо варто серйозно задуматись? Можливо потрібно більше часу гуляти з друзями, читати книги, прогулюватись по свіжому повітрі, вести здоровий спосіб життя, а не сидіти за комп’ютером і псувати своє здоров’я.

Домашнє завдання: попробувати хоча б 1 день прожити без комп’ютера та інтернету. Після цього зробити висновок, про вплив його на ваше життя.


___________________________________________________________________________



2- 4 класи (відповідь - так,ні)

1. Чи є в тебе вдома комп’ютер?

2. Чи часто ти ним користуєшся?

3. Чи є в тебе мобільний телефон?

4.Чи часто ти користуєшся Інтернетом?

5. Чи знаєш ти, що таке соціальні мережі?

6. Як часто ти ними користуєшся?

7. Чи любиш грати в комп’ютерні ігри?

 8. Якщо так, то в які саме?



5 – 11 класи.

1. Як часто Ви користуєтесь Інтернетом?

2. Як часто Ви будуєте нові відносини з друзями по мережі?

3. Як часто Ваші батьки скаржаться з приводу кількості часу, що Ви проводите в мережі?

4. Як часто Ви перевіряєте електронну пошту або соц.мережі, перш ніж зайнятися чимось іншим?

5. Як часто Ви приховуєте або обманюєте, якщо Вас запитують про те, що Ви робили в мережі?

6. Чи боїтеся Ви, що життя без Інтернету стане нудним і порожнім?(на скільки балів від 1 до 5)

7.Як часто ви граєте в комп’ютерні ігри?

8. Які саме?

9. Чи знаєш ти небезпечні комп’ютерні ігри, які можуть нашкодити тобі?

10. Чи грає хтось з твоїх товаришів в такі  ігри?

11. Якщо так,  хто саме?

12.  Як часто Ви віддаєте перевагу перебувати в мережі замість того, щоб зустрітися з людьми?

13. Чи використовуєте Ви комп’ютер або Інтернет за для того, щоб уникнути проблем або поганого настрою  (почуття безпорадності, провини, роздратування, депресії).


  
Батькам пропонується відповісти на питання анкети:

1. Скільки часу проводить ваша дитина за комп'ютером?

2. Чи відомо вам, в які ігри вона грає?

3.Чи знаєте ви які сайти відвідує дитина в Інтернеті?

4. Чи використовує вона комп'ютер для навчання?

5. Ви знайомили дитину з правилами роботи на комп'ютері та у всесвітній мережі?

6. Чи знаєте Ви, що таке кібербулінг?

Якщо ви відповіли на 2-5 запитання «ні» і «більше години» на перше, то це привід якнайшвидше передивитися ваші відносини з дитиною і дитини з комп'ютером.


_________________________________________________________________________________



Семінар – практикум 

План семінару


1. Вправа “Посмішка по колу”.
2. Вправа “Мрійники”.
3. Гра «Слово настрою».
4. Теоретичний аспект теми.
5. Складання таблиці “Негативні чинники здоров’я”.
6. Вправа “Колесо життя”.
  7. Тест “Чи загрожує  вам нервовий зрив?”
        8. Коллажі: “Ні – негативу!”, “Так – позитиву!”
9. Поради щодо збереження психологічного здоров’я.
10. “Тест для дорослих і дітей “Мандрівка”.
11. Притча про мандарина.
12. Вправа “Подяка”.
  
1. Вправа “Посмішка по колу (згуртування колективу, психоемоційний контакт). Учасники  семінару стоять у колі та по черзі вітаються із сусідом праворуч, а потім - ліворуч. Привітання промовляються лагідно, з посмішкою, з нахилом голови.
2. Вправа “Мрійники (знайомство, психологічний комфорт). Кожному учаснику семінару пропонується закінчити відповідне речення:  
- якби я була квіткою, то я була б …
- якби я була деревом, то я була б …
- якби я була тваринкою, то я була б …
- якби я була пташкою, то я була б …
- якби я була фруктом, то я була б …
- якби я була рибкою, то я була б …
- якби я була деревом, то я була б …
- якби я була порою року, то я була б …
- якби я була місяцем року, то я була б …
- якби я була днем тижня, то я була б …
- якби я була частиною доби, то я була б …
- якби я була ягідкою, то я була б …
3. Гра «Слово настрою» (створенння позитивного настрою, налаштування на плідну роботу).
Кожен учасник називає слово, яке в даний момент піднімає йому настрій (наприклад, «сонечко», «діти», «тепло» і т. ін.).
4. Теоретичний аспект теми.
Здоров‘я нації сьогодні - показник цивілізованості держави, який відбиває рівень соціально-економічного розвитку суспільства. Згідно з резолюцією ООН від 1997 року здоров‘я населення вважається головним критерієм доцільності й ефективності всіх сфер господарської діяльності. У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це - стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад.
Сучасне життя з його багаточисленими труднощами як економічного, так і психологічного характеру вимагає від людини любої професії напруження всіх її моральних і фізичних сил.
Представники педагогічної праці знаходяться в найбільш    важкій ситуації: вони витримують складні навантаження в зв‘язку з тим, що їх праця навіть у стабільні часи, відрізняється високою емоціональною напругою та насиченістю стресами. Негативні психологічні стани педагогів знижують ефективність виховання та навчання дітей, підвищують конфліктність у стосунках з вихованцями, батьками, колегами, сприяють виникненню і закріпленню в структурі характеру і професйних якостях негативних рис, руйнують психічне здоров‘я. 
Збереження психологічного і фізичного благополуччя педагога є необхідною умовою підвишення якості освітнього процесу, в окремому випадку, а також підвищення якості життя кожного педпрацівника, в цілому.
5. Складання таблиці “Негативні  чинники психологічного здоров‘я”.
Всі учасники разом складають таблицю негативних чинників  здоров‘я, знаходять причину їх виникнення та шляхи їх усунення.



6. Вправа “Колесо життя”(додаток 1).
Психологи отримують зображення 4-х переплетених вісей: екологічна-соціальна, професійна-духовна, психологічна-фізична, інетлектуальна-емоційна. Центр переплетення будемо вважати відправною точкою для відліку, а кінці вісей - це 100 % результат. Кожна вісь символізує певні сфери життя людини: екологічна (недбалий або дбайливий), соціальна (самотній або несамотній), професійна (незадоволений або задоволений), духовна (неактивний або активний), психологічна (неадаптований або адаптований), фізична (нездоровий або здоровий), інтелектуальна (самовдоволений або допитливий), емоційна (нестійкий або стійкий). Якщо педагог відчуває свій рівень здоровя на 50% тоді він на відрізку, який позначає фізичну сферу, ставить відмітку посередині відрізка. І так само потрібно проставити відмітки на всіх відрізках. Після цього пропонується з’єднати всі відмітки на вісях. В ідеалі повинен вийти круг - “колесо життя”. Якщо десь зявились нерівності поверхні колеса, то на це потрібно звернути увагу - саме ця сфера потребує правильного підходу. Щоб прожити життя гармонійно, потрібно рівномірно розвивати всі аспекти здоровя.
7. Тест “Чи загрожує вам нервовий зрив?” (додаток 2).
8. Колажі:  “Ні - негативу!”, “Так – позитиву!”
Учасники поділяються на дві групи. Одна група створює коллаж   (з вирізаних зображень з журналів, газет), на якому зображені чинники, які спонукають до погіршення психологічного здоров‘я педагогів (ці зображення після наклеювання перекреслюються за допопомогою червоного маркера або червоного скточу), інша група створює коллаж, на якому зображені позитивні чинники гарного настрою та здоров‘я.
9. Поради щодо збереження психологічного здоров’я (додаток №3).
       10. Тест для дорослих та дітей “Мандрівка” (додаток 4).

11. Притча про мандарина.
Колись у давньому Китаї жив розумний, але пихатий мандарин. І він вважав себе розумнішим і хитрішим за всіх. Але одного разу його прислуга доповіла, що неподалік від кордону з‘явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Ох і розсердився ж мандарин, що хтось вважає цього мудреця розумнішим за нього. І велів він привести до нього мудреця. А сам вирішив його обдурити: “ Візьму метелика у долоні, заховаю його за спину і запитаю, який метелик у мене в долонях - живий чи мертвий? І коли мудрець скаже, що живий, то я його стисну у долонях, щоб він загинув, а якщо скаже, що мертвий, я розкрию долоні та випущу метелика на волю“. Ось і настав день зустрічі мандарина та мудреця. У великій залі зібралося багато людей, всім хотілося подивитись на інтелектуальний двобій. До зали ввійшов невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина та сказав, що дасть відповідь на любе запитання. Мандарин вчинив так, як задумав. Заховав метелика за спину у своїх долонях та спитав у мудреця: “Який метелик у мене в руках - живий чи мертвий?”. Мудрець подумав трохи, посміхнувся та й відповів:”Все в твоїх руках”... І збентежений мандарин випустив метелика з долонь.
Тому і ми, коли думаємо про своє здоров’я, повинні весь час пам’ятати, що все в наших руках.
12. Вправа “Подяка”(зворотний зв’язок з кожним учасником). Кожному учаснику семінару пропонується розповісти про враження сьогоднішньої зустрічі (що було важливим? чого навчилися? що сподобалось? що залишилось незрозумілим? і т. ін.), подякувати за співпрацю своїм колегам.
Напам’ять всім учасникам семінару дається пам’ятка про здоров’я (додаток 5).

Додаток 1

 Колесо життя



Додаток 2


Тест “Чи загрожує вам нервовий зрив?”
1. Чи складно вам звертатись до когось із проханням по допомогу?
а) так, завжди - 3 бали
б) дуже часто - 2
в) дуже рідко - 1
г) ніколи - 0
2. Чи думаєте ви про свої проблеми у вільний час?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) дуже рідко - 1
д) ніколи - 0
3. Якщо ви бачите, що людині щось не вдається, чи відчуваєте бажання зробити це замість неї?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) дуже рідко - 1
д) ніколи - 0
4. Чи довго переживаєте через наприємності?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) дуже рідко - 1
д) ніколи - 0
5. Скільки часу ви приділяєте собі ввечері?
а) більш ніж три години - 0
б) одну-дві години - 1
в) більше години - 2
г) ні хвилини - 3
6. Якщо вам щось пояснюють із зайвими подробицями, чи маєте звичку перебивати?
а) так, завжди - 4
б) часто - 3
в) залежно від обставин - 2
г) рідко - 1
д) ні - 0
7. Чи завжди ви поспішаєте?
а) так, постійно - 4
б) часто поспішаю - 3
в) поспішаю як усі, іноді - 2
г) поспішаю лише у виняткових ситуаціях - 1
д) ніколи - 0
8. Чи складно вам відмовитись від смачної їжі?
а) так, завжди - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) дуже рідко - 1
д) ніколи - 0
9. Чи доводиться вам мати кілька справ одночасно?
а) так, завжди - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) зрідка - 1
д) ніколи - 0
10. Чи трапляється, що під час розмови ваші думки десь далеко?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) трапляється - 2
г) дуже рідко - 1
д) ніколи - 0
11. Чи не здається іноді вам, що люди говорять про нудні, марні речі?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) зрідка - 1
д) ніколи - 0
12. Чи нервуєте ви, коли стоїте в черзі?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
        в) іноді - 2
г) зрідка - 1
д) ніколи - 0
13. Чи полюбляєте ви давати поради?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) зрідка - 1
д) ніколи - 0
14. Чи довго ви сумніваєтесь пере д прийняттям рішення?
а) дуже часто - 4
б) часто - 3
в) іноді - 2
г) зрідка - 1
д) ніколи - 0
15. У яком темпі ви розмовляєте?
а) скоромовкою - 3
б) швидко - 2
в) спокійно - 1
г) уповільнено – 0

Інтерпретація результатів тесту
Від 41 до 60 балів. Нервовий зрив для вас - реальна можливість, зверніть увагу на своє здоров‘я. Подібна нервовість може бути наслідком авітамінозу, загальної перевтоми.
Від 20 до 40 балів. Намагайтеся ставитися до життя спокійніше, не сприймайте дрібні невдачі як життєву драму. Ви в змозі контролювати себе самі, спокійно аналізуйте те, що відбувається у вашому житті.
До 19 балів. Вам вдається зберігати спокій і рівновагу. Намагайтеся і надалі уникати надмірних хвилювань.
0 балів. Мабуть, такий результат неможливий для вас, бо він характеризує безініціативну та нудну людину.

Додаток 3
Поради щодо збереження психологічного здоров’я
Дихальна гімнастика
Глибоке дихання. Зробіть глибокий вдих, випинаючи живіт вперед до відчуття участі у цьому діафрагми. Тепер трохи повільніше видихуйте повітря до втягування живота всередину. При цьому уявляйте, що ви вдихаєте цілющий кисень - здоров‘я, спокій, а видихаєте непотрібне організму - хворобливість і хвилювання.
Дихання “ха”. Cтаньте, ноги поставте нарізно. Повільно піднімайте обидві руки над головою, зробіть глибокий вдиx і затримайте дихання на 5-10 секунд (можна рахувати до 10-20). Після цього, різко опускаючи руки вниз, нахиліться вперед і видихніть максимум повітря із звуком “ха”.
Виконайте цю вправу декілька разів, після цього ви відчуєте, що хвилювання зменшилось, зявилась впевненість у собі.
Вправа на зняття тремтіння рук. Станьте прямо, ноги поставте нарізно, різко видихніть. Піднімаючи руки вперед долонями догори, зробіть повільний, але повний вдих і затримайте дихання. Стисніть пальці в кулаки. Швидко наблизивши їх до плечей, і, начебто переборюючи опір, з великим зусиллям розправте руки. Потім з видихом опустіть руки та розслабте їх, нахилившись уперед.
Ця вправа знімає тремтіння рук, викликає впевненість у собі.
Фізичні навантаження
Вченими доведено, що найкращими засобами для зняття нервового напруження є фізичні навантаження - фізична культура та фізична праця. Отже, поки у вас поганий настрій, ідіть на спортмайданчик, грайте у футбол, волейбол, теніс. Добре знімає психологічне напруження робота на городі, в саду. Та особливо дієвим засобом зняття нервового напруження є аеробіка, яка поєднує ритми людини і рухів.

Домашній затишок,
спілкування з домашніми улюбленцями, хоббі
Якщо вам дуже важко і здається, що й жити не хочеться, ідіть додому. Вдома буде легше, особливо, якщо у вас є домашні улюбленці: кішка, собака, акваріумні рибки, папужка. Поспілкуйтесь з ними, це зніме нервове напруження. Хорошими помічниками є також кімнатні рослини, за якими ви любите доглядати. В кризовий період гарно заспокоює улюблене заняття: вишивання, в‘язання, шиття, плетіння.
Мистецтво
Заспокоїти свої нерви та просто відпочити допоможе відвідування музеїв, виставок живопису, театру, концертів. Великий вплив на психіку людини має також художнє слово. Зменшенню психологічного напруження сприяє читання цікавої книги. Якщо у вас є улюблені кінофільми, то влаштуйте собі їх перегляд, зручно вмостившись на дивані.
Гумор, сміх
З давніх-давен відомо, що посмішка, сміх, жарт, гумор знімають напруження. Тому, коли у вас поганий настрій, прочитайте гумореску, відвідайте цирк, подивіться кінокомедію.
Кольоротерапія
На початку ХХ століття російський вчений Ф. Шмідт писав, що колір сам по собі, незалежно від предмета, якому він властивий, має на глядача певний психофізіологічний вплив.
Заспокоюють нервову систему зелений і жовто-зелений та зелено-голубий кольори. Добре, коли вдома стіни пофарбовані у ці кольори. А якщо ні, то потрібно подивитись на якусь річ яка має заспокійливі кольори. І нервове напруження поступово спаде.
Спілкування з природою
Природа дивує своєю симетрією, різними варіантами пропорцій. Краплина роси чи сніжинка світиться і блищить на сонці, створюючи явище веселкового сяйва. Дзвінкі весняні струмки, серпанок, краплини ранкової роси, тихий вітерець, шелест листя, степовий чи лісовий аромат - все це має великий вплив на людину, особливо дітей.
Природа заспокоює нервову систему і робить людину добрішою.
Отже, коли у вас поганий настрій, ви дуже втомлені, відпочиньте серед природи.
Музикотерапія
Людям здавна відомо про цілющі властивості музики. В наш час музика широко використовується в лікуванні нервової системи.
Проти головного болю, емоційного напруження використовуються такі музичні твори:
- Л. ван Бетховен “Фіделіо”
- В. А. Моцарт “Дон Жуан”
- Ф. Ліст “Угорська рапсодія № 1”
- Д. Хачатурян. Сюїта “Маскарад”
- Дж. Гершвін “Американець у Парижі”
Для зняття  гіпертонії та напруженості:
- Й. С. Бах “Ре-мінор” для скрипки
- Б. Барток “Соната для фортепіано”
- А. Брукмер. Месса “Мі-мінор”
- Й. С. Бах “Кантата № 21”
- Б. Барток “Квартет № 5”
Для загального тонусу, поліпшення самопочуття:
- Л. ван Бетховен. Увертюра “Егмонт”
- П. Чайковський. Шоста симфонія, 3-тя частина
-Ф. Ліст “Угорська рапсодія № 2”
Проти безсоння:
- Ф. Сібеліус “Сумний вальс”
- П. Чайковський “Баркаролла”, “Осіння пісня”,   “Сентиментальний вальс”
- К. Глюк “Мелодія”
- Ф. Шуберт “Аве Марія”, “Серенада”
- К. Сен-Санс “Лебудь”
При негативних психічних станах:
- Р. Вагнер “Пісня вечірніх зірок” з опери “Тангайзер”
- В. Белліні. Увертюра до опери “Норма”
- К. Дебюссі “Море”, “Місячне світло”
- Ф. Мендельсон-Бартольді “Блискуче капріччіо”

При депресивних станах:
- Л. ван Бетховен. Симфонічна увертюра “Егмонт”
- Ж.. Бізе. Сюїта з опери “Кармен”
- К. Дебюссі “Іверія”
- Й. Гайдн “Створення світу”
При значній психічній та соматичний втомі:
- Й. С. Бах “Кофейна кантата”
- Б Бріттен “Пітер Граймо”
- М. де Фалья “Ночі в садах Іспанії”
- Г. Гендель “Музика на воді”
У стані тривожності:
- Ф. Шопен “Прелюдії”
- І Штраус. Вальси
- Ф. Шуберт “Веселі пісні”
- Дж. Верді. Мелодійні арії з опер.

Сила дерев
У перші століття нової ери в Північній Європі жили племена друїдів, які вважали, що здоров‘я тісно пов‘язане з деревами. Кожна людина, на їх думку, має своє дерево. Навіть існує система зв‘язку дерев і людей згідно із днем народження.
Жреці друїдів вважали, що потрібно знайти своє дерево (краще коли воно буде в безлюдному місці), злегка доторкнутись до нього і повідати йому свої радощі і горе, надії і сподівання, уловити його мудру пораду. Коли ви відчуєте полегшення, заспокоєння, то періодично приходьте до цього дерева за допомогою.
Якщо ви не знайшли свого дерева, тоді вам допоможуть дерева батьків. Притуліться до дерева і вам стане краще.
Січень: 1 - яблуня, 2-11 (ялиця), 12-24 (в’яз), 25-31 (кипарис).
Лютий: 1-3 (кипарис), 4-8 (тополя), 9-18 (кедр), 19-29 (сосна).
Березень: 1-10 (верба), 11-20 (липа), 21 (дуб), 22-31 (лісовий горіх).
Квітень: 1-10 (горобина), 11-20 (клен), 21-30 (грецький горіх).
Травень: 1-14 (жасмин), 15-24 (каштан), 25-31 (ясен).
Червень: 1-3 (ясен), 4-13 (граб), 14-23 (інжир), 24 (береза), 25-30 (яблуня).
Липень: 1-4 (яблуня), 5-14 (ялиця), 15-25 (вяз), 26-31 (кипарис).
Серпень: 1-4 (кипарис), 5-13 (тополя), 14-23 (кедр), 24-31 (сосна).
Вересень: 1-2 (лісовий горіх), 3-12 (верба), 13-22 (липа), 23 (маслина), 24-30 (лісовий горіх).
Жовтень: 1-3 (лісовий горіх), 4-13 (горобина), 14-23 (клен), 24-31 (грецький горіх).
Листопад: 1-2 (грецький горіх), 3-11 (жасмин), 12-21 (каштан), 22-30 (ясен).
Грудень: 1 (ясен), 2-11 (граб), 12-20 (інжир), 21-22 (бук), 23-31 (яблуня).
Масажи
Дуже корисними є точкові масажи. Знаючи антистресові точки та нажимаючи на них, можна підняти свій позитивний психоемоційний стан. Для зняття головного болю потрібно натискати на точки, які знаходяться у впадинах скронь, розміщені на рівні верхнього краю вушної раковини на 1-1,5 см вперед від неї. Якщо біль у потиличній частині голови масажують всю нижню потиличну частину від вух до потилиці. При головному болю в лобній частині ефективним може бути натискання точки між бровами і носом.
Дуже дієвим є масаж кисті руки горіхом або двома горіхами, масаж кисті рук олівцем.
Вироблення самовладнання
* Думайте про щось хороше, відкидайте погані думки. Наспівуйте улюблені пісні, мелодії.
* Перетворіть негативне на позитивне або на жарт.
* Щоранку, піднімаючись з ліжка, думайту про щось хороше, посміхніться, нагадайте собі, що все буде добре, а ви чарівні і прекрасні, у вас чудовий настрій.
* Якщо    негативні   емоції   захопили  вас під час спілкування, то
зробіть паузу, помовчіть кілька хвилин, порахуйте до 10, вийдіть з приміщення, займіться іншим видом діяльності: переберіть папери на столі, поговоріть зі своїми колегами на нейтральні теми, підійдіть до вікна та подивіться в нього, розгляньте вуличний рух, небо, дерева, порадійте погоді, сонцю.
* Майте друга або друзів, яким ви можете поскаржитись, які вас зрозуміють та підтримають.
* Навчіться позитивно мислити. Позитивне мислення, оптимізм - це запорука здоров’я та благополуччя.
Режим та харчування
Правильно плануйте свій режим протягом доби. Вчені помітили, що ті люди, які завчасно планують свою діяльність, набагато більше убезпечені від негативних стресових ситуацій. Хто не вміє правильно розпоряджатись власним часом, стає його заручником. Таким людям здається, що час невпинно та швидко спливає, а справи залишаються незакінченими, це їх дратує, тягарем лягає на плечі. Особливе місце відводьте відпочинку та сну. Сон повинен бути спокійний, не менше 7-8 годин. Перед сном можна приготувати заспокійливу ванну з аромамаслами.
Харчування також повинно бути виваженим, правильним, збалансованим. Особливу увагу потрібно приділяти вживанню вітаміну Е, який є у картоплі, кукрудзі, сої, моркві, ожині, волоських горіхах.
Дуже корисним є антистресовий чай. Двома склянками окропу запарити в термосі траву собачої кропиви і звіробою (по одній чайній ложці) та м‘яти, материнки і череди (по дві чайні ложки). Після настоювання (4-6 годин) процідити і пити по 0,5 склянки під час стресу та перед сном.
При стресі та перевтомі корисно на ніч випити склянку води, в якій розчинено 1-2 ложки меду.
Кожному учаснику семінару також дарується пам’ятка про збереження здоров’я (додаток 5).

Додаток 4

Тест (для дорослих та дітей)
“Мандрівка”

 Правила проведення: запропонуйте дитині або дорослому уявити, як вони мандрують по уявному маршруту. Відповіді бажано записати.

* Ти йдеш по лісу. Який цей ліс? Яка погода? З ким ти?
* Ти виходиш на галявину та бачиш джерельце. Яке воно? Ти до нього підійдеш? Будеш пити з нього?
* Раптом  на галявину вискакує звір. Який він? Що він робить? А що робиш ти?
* Ти йдеш далі. По дорозі потрапляєш на берег річки. Яка вона? Ти будеш перебиратись на інший берег, чи залишишся на цьому березі? Якщо будеш перебиратись, то яким чином?
* Ти опинився на другій стороні( або залишився на цій) та натрапив на будинок. Який цей будинок?
* Ти заходиш до будинку. Подивись навколо та розкажи про нього. В яку ти кімнату зайшов спочатку? Які ще є кімнати? Ти підеш в підвал, на горище? Розкажи про них. Що там лежить або хто там живе?
* Ти виходиш з дому з іншої сторони та йдеш по стежці. Попереду  тебе – паркан. Ти намагатимешся потрапити на іншу сторону? Якщо так, то яким чином?
* Ти довго йшов і на кінець потрапив на берег моря. Над морем літають чайки. Далеко вони чи близько? Як вони себе поводять?
* В морі ти бачиш корабель. Який він? Як далеко від берега? Ти будеш до нього добиратись?

 Інтерпретація символів:
Ліс. Символізує те, як людина сприймає саме життя та свій рух по ньому. Зверніть увагу на сам ліс – наскільки людині комфортно в ньому, світло, цікаво.
Джерельце. Це сприйняття всього нового, що приносить нам життя. Якщо людина бачить брудне джерело, то більш за все вона не звикла чекати від життя радості та милості...
Звір. Це те, як людина бачить інших людей. Хто першим іде на контакт – людина чи тварина? Чи вони ігнорують одне одного? Так ви зможете проаналізувати стосунки між людиною та соціумом.
Річка і паркан. Це символи перешкод. Як людина їх сприймає? Чи хоче їх здолати або буде здаватися, зупиниться на місці?
Будинок. Це символ сім’ї. Який цей будинок: чистий, затишний чи брудний, захаращений?  Важливо, на яку деталь людина звертає увагу – дах з дірками, відкриті чи закриті вхідні двері. Якщо при описі кімнат якась кімната не згадується взагалі, це значить, що якась сфера життя чи якась людина підсвідомо ігнорується. Горище – це знання, навички та вміння. Добре, коли воно  уявляється акуратним, де все розкладено по полицям. Або там живуть веселі коти або добрі птахи – це свідчить про розвиток уяви та фантазії. Якщо горище захаращене, то це свідчить про наявність “сміття” в голові. Підвал – це підсвідомість. Якщо людина залюбки “лізе” у підвал і з задоволенням там знаходиться -  то, більш за все,  підсвідомі страхи її не дуже тривожать.
Чайки на морі. Це родичі. Подивіться, яка в них поведінка, де вони.
Корабель. Це заповітна мрія. Якщо ви його бачите ясно та чітко – це означає, що ви знаєте, чого хочете. А якщо корабель розбитий, то це явна ознака розчарування. Ще гірше, якщо людина говорить про корабель із сумом або відразу описує перешкоди – немає човна, щоб добратися, немає бажання до нього плисти і т. ін. – це говорить про те, що людина    не вірить у власні сили. 

Додаток 5
Пам’ятка про здоров’я 
        * Визначте для себе головні життєві цілі й зосередьте зусилля на досягненні їх.
* Не нехтуйте спілкуванням.
* Зробіть кроки для усунення причин напруження.
* Використовуйте короткі паузи (хвилини очікування, вимушеної бездіяльності) для розслаблення.
* Подбайте про психотерапевтичний вплив середовища, що вас оточує (кольорова гама).
* Обговорюйте з близькими людьми свої проблеми.
* Навчіться слухати, щоб розуміти співрозмовника.
* Знайдіть резерви часу.
* Відпочивайте разом із сім’єю.
* Знайдіть місце для гумору та сміху у вашому житті.
* Музика – це теж психотерапія.
* Фізичні вправи знімають нервове напруження.
* Допоможе зміна діяльності, коли позитивні емоції від приємного заняття витісняють сум.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар